You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Pagina wordt geladen...




Wat is een goede bus als basis voor een buscamper?

De meest gebruikelijke bussen die wij op dit moment ombouwen zijn bussen met een bouwjaar globaal tussen 2014 - 2021 en dan vrijwel altijd een van onderstaande modellen. Klik ze aan om voorbeelden te zien:

Fiat Ducato / Peugeot Boxer / Citroën Jumper (Dit zijn kopieën van elkaar).

Mercedes Sprinter / VW Crafter (Dit zijn ook kopieën van elkaar).

Renault Master / Opel Movano (Dit zijn ook kopieën van elkaar en de meest recente Opel Movano is om het gemakkelijk te maken weer een kopie van de Fiat Ducato).

Qua afmeting wordt bij bussen altijd over een lengte (L) maat gesproken en een hoogte (H) maat. Bij de meeste bussen is de kortste variant een lengte 1 bus (L1) en de langste variant een lengte 4 bus (L4). Qua hoogte is de laagste variant een hoogte 1 bus (H1) en de hoogste variant een H3 bus (H3). De meeste bussen die wij onder handen nemen zijn L2H2 of L3H2 bussen.

Vanaf een hoogte H2 is het voor de meeste mensen mogelijk om te staan in de bus.

Vreemd genoeg zijn deze L en H maten niet universeel en heeft bijvoorbeeld een Mercedes Sprinter L2H2 bus een langere laadruimte dan een Fiat Ducato L2H2 bus.

Het voordeel van een Fiat Ducato / Peugeot Boxer / Citroën Jumper is dat bij deze bussen de laadruimte het breedst is waardoor een bed wat in de breedte is gebouwd toch ongeveer 195 cm lang is. Daarnaast zijn deze bussen het meest gangbaar en daardoor worden er ook vrij veel van aangeboden.

Het voordeel van de Mercedes Sprinter / VW Crafter is dat deze qua rijden en gebruik het meest degelijk aanvoelen. Wel is hierdoor de aanschafprijs doorgaans ook een stuk hoger.

De Renault Master / Opel Movano zijn bussen die erg fijn rijden en een goede zitpositie achter het stuur hebben, maar het aanbod van deze bussen is wel een stuk minder.

Uiteraard kunnen wij altijd advies geven op het moment dat je op zoek gaat naar een geschikte bus.


>> Terug naar boven



# 01

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een bus?

Er worden via Marktplaats en andere websites heel veel bussen te koop aangeboden en het uiteindelijke doel is om uit deze enorme hoeveelheid aanbod een topper te vinden en aan te schaffen. Wat zijn punten om op te letten en/of om aan te denken?

Wij komen zelf van alles tegen, van bussen met veel gebreken voor een veel te hoge prijs tot zo nu en dan echt een buitenkans. Op het moment dat zich zo'n buitenkans voordoet is het van belang om direct toe te slaan. Als het dinsdag is en je zegt tegen de verkoper dat je zaterdag even komt kijken, dan kan je er (als het inderdaad een goede bus is) bij voorbaat al vanuit gaan dat de bus tegen die tijd al lang verkocht is... Dus als je iets moois ziet dan is de beste (of eigenlijk enige...) optie om de verkoper te bellen en aan te geven dat je er nu gelijk aankomt.

Punten om vooraf en tijdens het bekijken van een bus aan te denken:

• Bouwjaar
In beginsel is het zo dat hoe jonger de bus is hoe beter het is, maar uiteraard scheelt dat ook behoorlijk in aanschafprijs. Wel moet je je bedenken dat een inbouw bij een bus van 15 jaar oud net zoveel kost als bij een bus van 2 jaar oud. Het is dus van belang om een goede match te vinden tussen wat je in gaat laten bouwen en wat voor een bus je koopt. Een bus van 15 jaar oud met onze Premium inrichting (met alles erop en eraan) is dus eigenlijk geen goed idee ook al zou deze bus er super mooi uitzien... Doorgaans is de gulden middenweg een bus van rond de 5 - 6 jaar oud.

• De KM stand en NAP
Bij de KM stand zou je verwachten dat hoe lager deze is automatisch hoe beter betekent, maar dat gaat niet altijd op. Een bus die bijvoorbeeld als pakketbesteller (PostNL etc) is gebruikt rijdt dagelijks misschien maar 50 KM, maar dat is dan voornamelijk in de stad met heel veel optrekken, remmen, sturen, koppelen, schakelen, instappen, uitstappen, etc. Zodra zo'n bus 100.000 KM op de teller heeft staan is deze veel meer versleten dan bijvoorbeeld een bus van een bedrijf waarmee iedere week op en neer naar Spanje wordt gereden en die juist veel meer KM's op de teller heeft staan. Daarnaast maakt het ook verschil of de bus door één chauffeur is bereden, of dat deze bij een bedrijf als algemene bus dienst heeft gedaan waardoor er juist veel verschillende chauffeurs mee hebben gereden. Het is dus van belang te achterhalen waarvoor en door wie de bus is gebruikt. Daarnaast geeft de aanwezigheid van een NAP extra zekerheid m.b.t. de KM stand. Hou in de gaten dat bij een geïmporteerde bus er geen NAP zal zijn. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar wel een reden om met gezond verstand naar de staat van o.a. het interieur te kijken. Een bus met 90.000 KM op te teller, maar waarbij de zittingen en het stuur versleten zijn en er diverse dingen aan het dashboard kapot zijn zou een alarmbelletje af moeten laten gaan...

• Zitting / interieur / dashboard
Wij kijken altijd kritisch naar deze punten. Zoals het punt hierboven moet de staat van deze spullen in overeenstemming zijn met de KM stand, maar daarnaast geeft het ook aan wanneer er brandgaten in de stoelen zitten en/of dingen aan het dashboard kapot zijn dat er niet echt voorzichtig met de bus is omgegaan. De kans is dan vrij groot dat dat ook zo is met het meepakken van stoepjes, met koude motor al hard rijden, achterstallig onderhoud, etc.

• 2 stoelen of een bestuurdersstoel en een bankje
Zitten er 2 stoelen in de bus, of zit er naast de bestuurdersstoel een bankje? Voordeel van een bankje is dat je met 3 personen in de bus kunt zitten, maar hou in de gaten dat het vrij kostbaar is om een bankje te vervangen door een stoel voor de bijrijder. Tweedehands op bijvoorbeeld Marktplaats in goede staat ben je zo maar rond de € 1000 kwijt voor een stoel en soms zit er dan nog niet eens een console bij om de stoel op te monteren. En als je denkt dat je dan mooi de bank kunt verkopen dan kom je er achter dat de vraag hiernaar erg klein is en als je hem al kunt verkopen dan mag je blij zijn als je er € 150 of zoiets voor kunt krijgen. Als je dus graag 2 stoelen zou willen, dan is een bus die € 1000 duurder is dan een bus met een stoel en een bankje helemaal geen gekke keuze. Hou daarnaast in de gaten dat er bij het monteren van andere stoelen een conflict kan ontstaan m.b.t. de airbags. Dit is soms op te lossen door het plaatsen van een weerstand, maar dat werkt niet altijd. Stoelen worden vaak verkocht met 'o geen enkel probleem hoor, werkt prima', maar dan blijkt dat in de praktijk toch anders te zijn hebben wij inmiddels diverse keren ervaren...

• Roest
Bij bussen van een jaar of 10 oud komt roest aan de bodem eigenlijk niet meer voor, maar dat geldt alleen als er geen schade mee is gereden. Als een bus een aantal jaar terug bijvoorbeeld over een hoge stoep is gereden waarbij de bodem is geraakt, dan kan dat stuk inmiddels wel degelijk zijn gaan roesten en kan de roest zich zo maar uitgebreid hebben. Altijd goed om dus even een blik onder de bus te werpen. Wat oppervlakkige roest hoeft geen probleem te zijn. Bij een bus van een aantal jaar oud is de bodem natuurlijk niet meer als nieuw. Hetzelfde geldt voor de buitenkant van de bus. Als er nooit schade is geweest dan is de kans vrij groot dat er ook geen enkel roestplekje op de buitenkant zit, maar het is en blijft een grote bus, dus er zijn er heel wat die wel eens een paaltje of stoepje of muurtje etc. van iets te dichtbij hebben gezien...

• Schade
Als vervolg op het vorige punt zijn er heel wat bussen die verkocht worden waaraan (zeker als ze een jaar of 5 of ouder zijn) wat schade zit. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn, mede omdat dat als het goed is ook merkbaar is aan de prijs van de bus, maar het is wel verstandig om voor de daadwerkelijke inbouw van de bus te beslissen of je deze schade wel of niet wilt laten maken. Een schadehersteller kan veel eenvoudiger een deuk uit de zijkant halen als deze zijkant van binnenuit gewoon te zien en te bereiken is. Als een deuk na de inbouw eruit gehaald moet worden dan is dat logischerwijs een stuk lastiger aangezien de wanden dan opeens voorzien zijn van hout en er kasten etc. geplaatst zijn en derhalve dan ook automatisch kostbaarder. Een laatste ding om bij schade / deuken aan te denken is dat de rechter zijde van de bus de zichtzijde en leefzijde is. Daar zit de schuifdeur om in en uit te stappen, daar zit de luifel, daar staan je tafel en stoelen, etc. Als er qua budget niet voldoende is om bijvoorbeeld een deuk links en een deuk rechts te laten herstellen, dan zou je nog kunnen overwegen om dan links te laten zitten en rechts (de zichtkant) wel te laten repareren.

• De uitrusting van de bus
Tegenwoordig zijn airco en cruise control vrij standaard, maar toch zit dit niet altijd in een bus. Wij hebben wel eens een voordelige bus gezien, maar waarbij dan geen airco in de bus blijkt te zitten. Het is natuurlijk iets persoonlijks, maar in het algemeen is een airco echt wel een must om te hebben. Achteraf inbouwen is een kostbaar verhaal. Cruisecontrol is ook mooi als dat aanwezig is, maar op zich is het nog acceptabel als je een bus zonder zou hebben. En het achteraf inbouwen valt qua prijs nog wel mee. Afhankelijk van het model bus vanaf zo'n € 500.

• Rijden met de bus
Controleer bij een ritje of alles goed werkt en/of wat er dan eventueel aan mankeert. Een niet werkende airco kan bijvoorbeeld betekenen dat dat ding echt kapot is wat een dure reparatie zal worden, maar het kan ook betekenen dat er alleen te weinig koudemiddel in het systeem zit en dat is voor € 100 of iets dergelijks netjes op te lossen. Hetzelfde geldt voor dingen zoals een elektrisch raam wat dienst weigert. Dit kan iets kleins zijn, maar het kan ook een kostbare reparatie worden. Het beste is om dit in de deal mee te nemen bij de garage. Hou echter ook in de gaten dat er wellicht meer kapers op de kust zijn en zo'n garagehouder de bus simpelweg wil verkopen. Wij nemen het risico vaak door een goede bus gewoon te kopen en eventuele mankementen dan door onze eigen garage op te laten lossen.

• Neem iemand mee
Bij het kopen van een bus heb je vaak vooraf je zinnen er al opgezet en ben je snel geneigd om dingen door de vingers te zien. Daarom is het goed (als dat mogelijk is) om iemand die wat neutraler naar de bus kan kijken mee te nemen en vooraf goed af te spreken dat deze persoon ook zo neutraal mogelijk moet kijken en oordelen.

• Algemeen gevoel
Het belangrijkste punt bij de aankoop van een bus is het 'onderbuikgevoel'. Als je een bus ziet en het bedrijf waar de bus wordt aangeboden en de persoon die je te woord staat, dan krijg je vaak automatisch al een goed gevoel of heb je juist vrij snel zoiets van er zijn een aantal dingen die gewoon niet kloppen. Wij hebben het bijvoorbeeld wel eens gehad dat we gingen kijken en zo'n bus er dan staat met een voorband die half leeg is. O geen probleem zegt de verkoper, moet alleen een beetje lucht in. Tsja denken wij dan, als het maar zo'n klein beetje werk is waarom heb je dat dan niet gedaan en al helemaal als je weet dat er mensen komen kijken... Er worden veel bussen aangeboden en er zitten sowieso een aantal prima aankopen tussen, dus mocht je twijfelen dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon even verder kijken.

• Aankoopkeuring
Als alles goed is dan zou je voor de zekerheid ook nog met de verkoper af kunnen spreken dat je de bus van hem koopt mits een aankoopkeuring (die je dan zelf moet laten uitvoeren) een positief beeld geeft. Als een verkoper overtuigd is van de bus dan zal hij dat uiteraard geen probleem vinden en als hij juist zegt dat hij dat niet wil dan geeft dat ook alweer te denken... Als je eigenlijk geen aankoopkeuring uit wilt laten voeren aangezien dat best nog wat gedoe geeft (en al helemaal als de bus ver bij je uit de buurt aangeboden wordt), dan zou je alsnog tegen de verkoper kunnen zeggen dat je dat graag zou willen om te kijken hoe hij daarop reageert. Als hij dan aangeeft dat dat geen probleem is dan heb je uiteraard nog steeds geen 100% garantie dat je een bus zonder ook maar het kleinste probleempje koopt, maar het geeft in ieder geval wel aan dat de verkoper oprecht het idee heeft dat de bus die hij wil verkopen prima in orde is.


>> Terug naar boven



# 02

Waar kan ik een goede bus kopen?

In grote lijnen zijn er 3 manieren om aan een goede bus te komen:


• 1) Zelf rechtstreeks van de verkoper de bus kopen
Denk hierbij aan online platformen zoals:
• Marktplaats
• Gaspedaal
• Autoscout24
• Autotrack
Voordeel hierbij is dat de prijs in de meeste gevallen het laagst zal zijn, maar je hebt doorgaans meer risico op problemen dan wanneer je bij een dealer een bus koopt. Er zijn uiteraard meer platformen waar goede bussen verkocht worden, maar van bovenstaande maken we zelf het meeste gebruik.


• 2) Bij een erkend garagebedrijf een bus kopen
Wij en/of onze klanten hebben goede ervaringen met:
• Autobedrijf Sloetjes
• Van den Hurk Bedrijfswagens
• Mazeland bedrijfswagens
• Louwman Bedrijfswagens
• Bestelbus.nl
• Bedrijfsbus.com
Voordeel hierbij is dat je dan bij een gerenomeerd bedrijf een bus koopt wat prettiger kan voelen en mochten er problemen zijn dan is de kans groter dat het wordt opgelost in vergelijking met het rechtstreeks bij iemand kopen. Er zijn uiteraard meer dealers waar goede bussen verkocht worden, maar van bovenstaande maken we zelf het meeste gebruik.


• 3) Een zoekopdracht uitzetten
De meest luxe optie is het uitbesteden van het zoeken naar een goede bus bij een bedrijf wat hierin gespecialiseerd is. De beste ervaring hebben wij met Autobedrijf Sloetjes. Bij hun is het mogelijk om een zoekopdracht te plaatsen waarbij je aangeeft wat het budget is, wat je harde eisen zijn (bv een automaat of een L3H2 bus of qua model een Peugeot Boxer, etc.) en daarnaast wat je graag zou willen en dan gaan zij aan de slag om een bus te vinden die hieraan voldoet. Wij hebben inmiddels meerdere klanten gehad die een bus via Sloetjes gekocht hebben en het zijn stuk voor stuk zeer goede en mooie bussen. Daarnaast is Maurice bijzonder vriendelijk, zeer behulpzaam en zijn ze ook nog eens zeer kundig, dus als je via hun geen geschikte bus kunt vinden dan weten wij het ook niet meer... :)

Het grote voordeel is dat zij al het zoekwerk, de inspectie en de prijsonderhandeling uit handen nemen. Onder de streep kost het je meer geld, maar de bus verkeert dan in goede tot zeer goede staat en je hoeft zelf niet het hele land af te rijden om potentiële bussen te bekijken en dat is natuurlijk ook wat waard.


>> Terug naar boven



# 03

Kan ik ook met een afwijkende maat en/of model bus bij jullie terecht?

Wij werken qua 'normale bussen' op dit moment standaard met een hoogte 2, dus bijvoorbeeld een Fiat Ducato L3H2 of een VW Crafter L2H2 of een Mercedes Sprinter L2H2 etc. en dus vooralsnog niet met bussen zoals de VW Transporter, Renault Trafic en de Mercedes Vito etc. maar we zijn ons hier nu (eind 2023) wel op aan het oriënteren, dus als het goed is dan gaan wij ons hierop medio het 2e kwartaal van 2024 meer mee bezig houden.

[edit]: We hebben inmiddels een eerste VW Transporter omgebouwd, zie hier het resultaat... en naar ons idee is dit mooi gelukt in onze Camper71 stijl. Je bent dus van harte welkom met een bus à la de VW Transporter / Mercedes Vito / Renault Trafic etc. Wel denken we op dit moment dat we ons het meest zullen richten op de oude vertrouwde hogere bussen à la de Fiat Ducato in hoogte 2 / Mercedes Sprinter in hoogte 2 / etc. en dat heeft eigenlijk het meeste te maken met het comfort qua bouwen. In een VW Transporter zitten we zo'n beetje de hele bouw op de knieën, vandaar... Maar goed, het kan dus zeer zeker.

Heb je een qua model een helemaal afwijkende / anders dan anders bus, dan kunnen we daar zeker ook wat mee doen, neem in dat geval contact met ons op zodat we dit kunnen beoordelen.

Een voorbeeld van een afwijkende bus die wij omgebouwd hebben is deze Bukhanka.


>> Terug naar boven



# 04

Hoe zit het met het afdragen van de (rest) BPM?

Wanneer je een bus bij een bedrijf koopt dan is daarvan de BPM nog niet afgedragen en aangezien je wilt dat de bus als camper bij de RDW geregistreerd wordt moet dat alsnog gebeuren. Om een bus als camper te registreren moet deze namelijk ondanks dat dat wat tegenstrijdig klinkt worden omgekeurd naar een personenauto.

Bij een bus tot maximaal 5 jaar oud moet de verkopende partij de BPM afdragen. Dat wordt dan doorgaans al in de aankoopprijs verwerkt. Vraag het altijd na bij een bus tot 5 jaar oud hoe dat gaat gebeuren.

Bij een bus die ouder dan 5 jaar is (dus vanaf 5 jaar en één dag) tot maximaal 17,5 jaar oud betaal je gestaffeld (hoe ouder de bus deste minder je betaalt) de rest BPM. Na 17,5 jaar is de rest BPM 0.

De rest BPM is gekoppeld aan de nieuwprijs van de bus. Bij een luxe uitgevoerde grote bus met een grote motor van 6 jaar oud betaal je dan meer rest BPM dan bij een wat kleiner eenvoudiger (kleine motor etc.) model. Om even een indicatie te geven is de nog af te dragen rest BPM van een bus van zo'n 6 jaar oud doorgaans rond de € 2000 - € 3000. Hou er rekening mee dat dit een indicatie betreft en dat dit in de praktijk kan afwijken. Als je een bus op het oog hebt en ons het kenteken doorgeeft dan kunnen wij vrij snel globaal zien wat het nog te betalen bedrag rest BPM zal zijn.

Hou in de gaten dat best veel garagebedrijven en autoverkopers denken en tegen je zeggen dat je als je een bus van ouder dan 5 jaar koopt je als particulier geen rest BPM hoeft af te dragen. Dat is echter pertinent onjuist op het moment dat je de bus om wilt laten keuren (bij de RDW en Belastindienst) tot een buscamper. In dat geval betaal je gestaffeld een restbedrag (rest BPM) als de bus nog jonger is dan 17,5 jaar wat meestal het geval zal zijn. Zie hier een link naar deze tabel op de site van de Belastingdienst.

Een andere optie om de rest BPM te bepalen is aan de hand van een opgesteld (door een erkende taxateur) taxatierapport. Vooral als een bus veel kleine schades heeft kan het voordelig uitpakken (ondanks de kosten die je dan hebt m.b.t. het laten opstellen van zo'n taxatierapport) met betrekking tot de uiteindelijk af te dragen BPM. Zie hier een link naar deze methode op de site van de Belastingdienst.

Zie voor meer informatie m.b.t. de BPM de site van de belastingdienst.

LET OP: Er veranderen regelmatig dingen m.b.t. de rest BPM en ook online vind je diverse (tegenstrijdige) berichten hierover wanneer een bus jonger dan 5 jaar oud is. Zorg dus dat je zelf met de verkopende partij doorneemt en regelt hoe het zit met de rest BPM zodat je niet achteraf voor een onaangename verrassing komt te staan. En hetzelfde geldt voor de info die wij hier (met onze kennis) weergeven; Check ook dit zelf m.b.t. of dat nog steeds zo is. Wat je vandaag leest kan morgen alweer anders zijn, vandaar.


>> Terug naar boven



# 05

Inbouwen van draaiplateaus (draaistoelen)

Het zelf plaatsen van draaiplateaus is geen goed idee aangezien de RDW deze bij het omkeuren van een bus naar buscamper zal afkeuren. Het is sowieso erg lastig om dit op de officiële manier te doen en bijkomstig probleem is dat het via deze weg ook nog vrij prijzig is. Wat veel mensen doen is dat ze de bus laten keuren zonder dat er draaiplateaus gemonteerd zijn en nadat de bus is goedgekeurd door de RDW en gepromoveerd tot buscamper monteren ze deze draaiplateaus pas in de bus. Wij adviseren sowieso altijd om deze wel via de officiële weg te monteren, mede ook omdat het wellicht problemen met de verzekering zou kunnen geven wanneer je onverhoopt bij een (ernstig) ongeval betrokken raakt en daarna blijkt dat je met illegale draaiplateaus (niet officieel geregistreerde en dus door de VRT goedgekeurde) hebt rondgereden.

De enige manier om dit goed te doen is als volgt:
We kopen goedgekeurde draaiplateaus met een bijbehorend goedgekeurde certificaat en laten deze nadat we ze gemonteerd hebben keuren door de VRT (dat is een afdeling van de RDW) bij ons in onze loods in Elst. Daar wordt na goedkeuring qua montage en goedkeuring van het certificaat een document aangemaakt en worden de nummers van de draaiplateaus gekoppeld aan het chassisnummer van de bus. Daarvan ontvangen we dan weer een certificaat waarin beschreven staat dat de bus is voorzien van de juiste en goedgekeurde draaiplateaus. Hiermee kan de bus daarna dan ook gewoon tot buscamper omgekeurd worden bij de RDW keuring. Tijdens deze keuring overhandigen wij dan dat betreffende certificaat van de VRT.

Het nadeel van deze manier is dat het behoorlijk wat tijd kost, maar daarnaast is het ook een vrij prijzige aangelegenheid. Ga globaal uit van zo'n € 400 aan kosten via de VRT. Dat staat dan verder los van de kosten van de draaiplateaus zelf en de inbouw daarvan. Maar het grote voordeel is dan dat je alles doet zoals het hoort en op papier (bij de RDW) ook alles voor elkaar hebt.

Hou in de gaten dat er diverse leveranciers zijn die aangeven dat ze een certificaat bij de draaiplateaus hebben waardoor het geen probleem geeft bij de RDW keuring, maar dat is pertinent niet het geval. Wel hebben wij ook berichten gelezen van mensen die op deze manier door de keuring zijn gekomen/geglipt, maar dat is dan het 'geluk' wat je hebt dat een keurmeester niet precies de regels weet of door drukte er overheen kijkt etc. De kans is in ieder geval vrij groot dat het niet lukt en dan kan je weer naar huis, de handel demonteren en een nieuwe afspraak maken (wat weer minimaal een aantal weken zal duren...) En zoals al gezegd kan je er achteraf alsnog problemen door krijgen als je dit niet goed voor elkaar hebt.


>> Terug naar boven



# 06

Inbouwen van een gordelbok (extra zitplaatsen)

Er zijn bussen te koop met een zogenoemde dubbelcabine, maar de meeste bussen die gekocht worden hebben of een bestuurdersstoel met daarnaast een stoel voor de bijrijder en dan betreft het dus (op kenteken) een tweepersoons bus, of ze hebben een bestuurdersstoel met daarnaast een bankje en dan betreft het (op kenteken) een driepersoonsbus. Stel dat je met z'n 4-en of 5-en met een bus wilt gaan reizen dan is er de mogelijkheid om een zogenoemde gordelbok in te bouwen.

Het inbouwen van zo'n gordelbok heeft net als het inbouwen van draaiplateaus zoals hierboven beschreven tot gevolg dat de VRT (onderdeel van de RDW) deze inbouw moet keuren bij ons in de loods in Elst en zij geven dan een certificaat hiervoor uit als dit op de goede manier is gedaan en koppelen dit ook een het chassisnummer van de bus waardoor deze ook op het kenteken afhankelijk m.b.t. of het een bus met een bijrijdersstoel is of een bijrijdersbankje een 4 of 5 persoons bus is geworden.

De plaats waar deze gordelbok geplaatst moet worden is vooraf al bepaald (stukje achter de bestuurdersstoel aan de linker zijde van de bus) en daar kan/mag ook niet van afgeweken worden. Bij het inbouwen moeten wij alle stappen fotograferen zodat dat bekeken kan worden en daarnaast moet de bus de brug op zodat de VRT keurmeester zowel van binnen als van buiten (onder de bus) kan kijken of alles op de juiste manier is gedaan.

Bovenstaande geldt voor bussen met een bouwjaar vanaf juni 2012. Bij oudere bussen geldt dit niet en kan er geen goedgekeurde (door de VRT) gordelbok geplaatst worden, maar vreemd genoeg mag je in bussen van voor juni 2012 wel op een normale bank achterin zitten waarbij het dan zo is dat de bank juist een kwart slag gedraaid in de bus moet staan (je rijdt dan dus naar de zijkant als je op de bank zit) en er mag dan juist geen gordel gedragen worden/aanwezig zijn op die plek. Je zit dan dus zijdelings en zonder gordel om achterin de bus. Wij raden het zelf dan ook niet aan om op deze manier je kinderen en/of andere passagiers te vervoeren, maar het komt sowieso bij ons niet of haast niet voor aangezien het dan om inmiddels al redelijk oude bussen gaat die in beginsel (zie punt 2 - Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een bus?) economisch gezien (op een paar uitzonderingen met extreem lage kilometerstand of een erg speciale bijvoorbeeld 4x4 uitvoering na) niet echt geschikt zijn om door ons om te laten bouwen tot buscamper.


>> Terug naar boven



# 07

Linkjes naar interessante artikelen

Hieronder vind je een aantal verschillende artikels m.b.t. het kamperen / rijden met de buscamper / regelgeving in diverse landen etc. Dit zijn externe linkjes waarvan we denken dat het correcte info betreft, maar de inhoud van deze artikels is dus niet door ons geschreven. Zoek bij twijfel verder op het internet en al helemaal als een bericht een ingrijpende verandering voor je zou betekenen.

• CamperVerhaal: Ons Spaanse leven in een camper;

• 4-seizoenenbanden in plaats van winter- en zomerbanden? Dit zijn de voor- en nadelen;

• Mallorca krijgt eindelijk kampeerauto parkings;

• Opfrisser voor alle busjes van Peugeot, Citroën, Opel en Fiat (artikel van eind 2023);

• Koken op inductie in de camper;

• Dit zijn de 3 mooiste autowegen van Europa;

• Roadtrippen door Italië: jouw ultieme camperavontuur;

• Jongeren kopen massaal caravans en campers;

• Regels voor wildcamperen in Italië;

• Noorwegen wordt overspoeld door campers;

• Tanken in het buitenland;

• Spanje past omschrijving parkeren kampeerauto's aan;

• Voor het eerst kamperen, dit zijn de meest gemaakte fouten;

• Voorkom hoge boetes, dit zijn de onzichtbare Franse tolwegen;

• Van naaktrijden tot wildplassen - 14 weetjes over autorijden in het buitenland;

• Wildkamperen in Europa, waar mag het en waar mag het niet;

• Winterbanden en sneeuwkettingen in het buitenland;

• Alles over kamperen met een camper, dit zijn dé camperweetjes;

• Wildkamperen in Noorwegen, wat mag wel en wat mag niet;

• Waar in Europa kan je wildkamperen met een camper;

• Welke elektrische bussen zijn er op dit moment (artikel van eind 2022).


>> Terug naar boven



# 08