Er worden via Marktplaats en andere websites heel veel bussen te koop aangeboden en het uiteindelijke doel is om uit deze enorme hoeveelheid aanbod een topper te vinden en aan te schaffen. Wat zijn punten om op te letten en/of om aan te denken?
Wij komen zelf van alles tegen, van bussen met veel gebreken voor een veel te hoge prijs tot zo nu en dan echt een buitenkans. Op het moment dat zich zo'n buitenkans voordoet is het van belang om direct toe te slaan. Als het dinsdag is en je zegt tegen de verkoper dat je zaterdag even komt kijken, dan kan je er (als het inderdaad een goede bus is) bij voorbaat al vanuit gaan dat de bus tegen die tijd al lang verkocht is... Dus als je iets moois ziet dan is de beste (of eigenlijk enige...) optie om de verkoper te bellen en aan te geven dat je er nu gelijk aankomt.
Punten om vooraf en tijdens het bekijken van een bus aan te denken:
• Bouwjaar
In beginsel is het zo dat hoe jonger de bus is hoe beter het is, maar uiteraard scheelt dat ook behoorlijk in aanschafprijs. Wel moet je je bedenken dat een inbouw bij een bus van 15 jaar oud net zoveel kost als bij een bus van 2 jaar oud. Het is dus van belang om een goede match te vinden tussen wat je in gaat laten bouwen en wat voor een bus je koopt. Een bus van 15 jaar oud met onze Premium inrichting (met alles erop en eraan) is dus eigenlijk geen goed idee ook al zou deze bus er super mooi uitzien... Doorgaans is de gulden middenweg een bus van rond de 5 - 6 jaar oud.
• De KM stand en NAP
Bij de KM stand zou je verwachten dat hoe lager deze is automatisch hoe beter betekent, maar dat gaat niet altijd op. Een bus die bijvoorbeeld als pakketbesteller (PostNL etc) is gebruikt rijdt dagelijks misschien maar 50 KM, maar dat is dan voornamelijk in de stad met heel veel optrekken, remmen, sturen, koppelen, schakelen, instappen, uitstappen, etc. Zodra zo'n bus 100.000 KM op de teller heeft staan is deze veel meer versleten dan bijvoorbeeld een bus van een bedrijf waarmee iedere week op en neer naar Spanje wordt gereden en die juist veel meer KM's op de teller heeft staan. Daarnaast maakt het ook verschil of de bus door één chauffeur is bereden, of dat deze bij een bedrijf als algemene bus dienst heeft gedaan waardoor er juist veel verschillende chauffeurs mee hebben gereden. Het is dus van belang te achterhalen waarvoor en door wie de bus is gebruikt. Daarnaast geeft de aanwezigheid van een NAP extra zekerheid m.b.t. de KM stand. Hou in de gaten dat bij een geïmporteerde bus er geen NAP zal zijn. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar wel een reden om met gezond verstand naar de staat van o.a. het interieur te kijken. Een bus met 90.000 KM op te teller, maar waarbij de zittingen en het stuur versleten zijn en er diverse dingen aan het dashboard kapot zijn zou een alarmbelletje af moeten laten gaan...
• Zitting / interieur / dashboard
Wij kijken altijd kritisch naar deze punten. Zoals het punt hierboven moet de staat van deze spullen in overeenstemming zijn met de KM stand, maar daarnaast geeft het ook aan wanneer er brandgaten in de stoelen zitten en/of dingen aan het dashboard kapot zijn dat er niet echt voorzichtig met de bus is omgegaan. De kans is dan vrij groot dat dat ook zo is met het meepakken van stoepjes, met koude motor al hard rijden, achterstallig onderhoud, etc.
• 2 stoelen of een bestuurdersstoel en een bankje
Zitten er 2 stoelen in de bus, of zit er naast de bestuurdersstoel een bankje? Voordeel van een bankje is dat je met 3 personen in de bus kunt zitten, maar hou in de gaten dat het vrij kostbaar is om een bankje te vervangen door een stoel voor de bijrijder. Tweedehands op bijvoorbeeld Marktplaats in goede staat ben je zo maar rond de € 1000 kwijt voor een stoel en soms zit er dan nog niet eens een console bij om de stoel op te monteren. En als je denkt dat je dan mooi de bank kunt verkopen dan kom je er achter dat de vraag hiernaar erg klein is en als je hem al kunt verkopen dan mag je blij zijn als je er € 150 of zoiets voor kunt krijgen. Als je dus graag 2 stoelen zou willen, dan is een bus die € 1000 duurder is dan een bus met een stoel en een bankje helemaal geen gekke keuze. Hou daarnaast in de gaten dat er bij het monteren van andere stoelen een conflict kan ontstaan m.b.t. de airbags. Dit is soms op te lossen door het plaatsen van een weerstand, maar dat werkt niet altijd. Stoelen worden vaak verkocht met 'o geen enkel probleem hoor, werkt prima', maar dan blijkt dat in de praktijk toch anders te zijn hebben wij inmiddels diverse keren ervaren...
• Roest
Bij bussen van een jaar of 10 oud komt roest aan de bodem eigenlijk niet meer voor, maar dat geldt alleen als er geen schade mee is gereden. Als een bus een aantal jaar terug bijvoorbeeld over een hoge stoep is gereden waarbij de bodem is geraakt, dan kan dat stuk inmiddels wel degelijk zijn gaan roesten en kan de roest zich zo maar uitgebreid hebben. Altijd goed om dus even een blik onder de bus te werpen. Wat oppervlakkige roest hoeft geen probleem te zijn. Bij een bus van een aantal jaar oud is de bodem natuurlijk niet meer als nieuw. Hetzelfde geldt voor de buitenkant van de bus. Als er nooit schade is geweest dan is de kans vrij groot dat er ook geen enkel roestplekje op de buitenkant zit, maar het is en blijft een grote bus, dus er zijn er heel wat die wel eens een paaltje of stoepje of muurtje etc. van iets te dichtbij hebben gezien...
• Schade
Als vervolg op het vorige punt zijn er heel wat bussen die verkocht worden waaraan (zeker als ze een jaar of 5 of ouder zijn) wat schade zit. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn, mede omdat dat als het goed is ook merkbaar is aan de prijs van de bus, maar het is wel verstandig om voor de daadwerkelijke inbouw van de bus te beslissen of je deze schade wel of niet wilt laten maken. Een schadehersteller kan veel eenvoudiger een deuk uit de zijkant halen als deze zijkant van binnenuit gewoon te zien en te bereiken is. Als een deuk na de inbouw eruit gehaald moet worden dan is dat logischerwijs een stuk lastiger aangezien de wanden dan opeens voorzien zijn van hout en er kasten etc. geplaatst zijn en derhalve dan ook automatisch kostbaarder. Een laatste ding om bij schade / deuken aan te denken is dat de rechter zijde van de bus de zichtzijde en leefzijde is. Daar zit de schuifdeur om in en uit te stappen, daar zit de luifel, daar staan je tafel en stoelen, etc. Als er qua budget niet voldoende is om bijvoorbeeld een deuk links en een deuk rechts te laten herstellen, dan zou je nog kunnen overwegen om dan links te laten zitten en rechts (de zichtkant) wel te laten repareren.
• De uitrusting van de bus
Tegenwoordig zijn airco en cruise control vrij standaard, maar toch zit dit niet altijd in een bus. Wij hebben wel eens een voordelige bus gezien, maar waarbij dan geen airco in de bus blijkt te zitten. Het is natuurlijk iets persoonlijks, maar in het algemeen is een airco echt wel een must om te hebben. Achteraf inbouwen is een kostbaar verhaal. Cruisecontrol is ook mooi als dat aanwezig is, maar op zich is het nog acceptabel als je een bus zonder zou hebben. En het achteraf inbouwen valt qua prijs nog wel mee. Afhankelijk van het model bus vanaf zo'n € 500.
• Rijden met de bus
Controleer bij een ritje of alles goed werkt en/of wat er dan eventueel aan mankeert. Een niet werkende airco kan bijvoorbeeld betekenen dat dat ding echt kapot is wat een dure reparatie zal worden, maar het kan ook betekenen dat er alleen te weinig koudemiddel in het systeem zit en dat is voor € 100 of iets dergelijks netjes op te lossen. Hetzelfde geldt voor dingen zoals een elektrisch raam wat dienst weigert. Dit kan iets kleins zijn, maar het kan ook een kostbare reparatie worden. Het beste is om dit in de deal mee te nemen bij de garage. Hou echter ook in de gaten dat er wellicht meer kapers op de kust zijn en zo'n garagehouder de bus simpelweg wil verkopen. Wij nemen het risico vaak door een goede bus gewoon te kopen en eventuele mankementen dan door onze eigen garage op te laten lossen.
• Neem iemand mee
Bij het kopen van een bus heb je vaak vooraf je zinnen er al opgezet en ben je snel geneigd om dingen door de vingers te zien. Daarom is het goed (als dat mogelijk is) om iemand die wat neutraler naar de bus kan kijken mee te nemen en vooraf goed af te spreken dat deze persoon ook zo neutraal mogelijk moet kijken en oordelen.
• Algemeen gevoel
Het belangrijkste punt bij de aankoop van een bus is het 'onderbuikgevoel'. Als je een bus ziet en het bedrijf waar de bus wordt aangeboden en de persoon die je te woord staat, dan krijg je vaak automatisch al een goed gevoel of heb je juist vrij snel zoiets van er zijn een aantal dingen die gewoon niet kloppen. Wij hebben het bijvoorbeeld wel eens gehad dat we gingen kijken en zo'n bus er dan staat met een voorband die half leeg is. O geen probleem zegt de verkoper, moet alleen een beetje lucht in. Tsja denken wij dan, als het maar zo'n klein beetje werk is waarom heb je dat dan niet gedaan en al helemaal als je weet dat er mensen komen kijken... Er worden veel bussen aangeboden en er zitten sowieso een aantal prima aankopen tussen, dus mocht je twijfelen dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon even verder kijken.
• Aankoopkeuring
Als alles goed is dan zou je voor de zekerheid ook nog met de verkoper af kunnen spreken dat je de bus van hem koopt mits een aankoopkeuring (die je dan zelf moet laten uitvoeren) een positief beeld geeft. Als een verkoper overtuigd is van de bus dan zal hij dat uiteraard geen probleem vinden en als hij juist zegt dat hij dat niet wil dan geeft dat ook alweer te denken... Als je eigenlijk geen aankoopkeuring uit wilt laten voeren aangezien dat best nog wat gedoe geeft (en al helemaal als de bus ver bij je uit de buurt aangeboden wordt), dan zou je alsnog tegen de verkoper kunnen zeggen dat je dat graag zou willen om te kijken hoe hij daarop reageert. Als hij dan aangeeft dat dat geen probleem is dan heb je uiteraard nog steeds geen 100% garantie dat je een bus zonder ook maar het kleinste probleempje koopt, maar het geeft in ieder geval wel aan dat de verkoper oprecht het idee heeft dat de bus die hij wil verkopen prima in orde is.
>> Terug naar boven
# 02